UiTgezocht, datagestuurde marketing

Werken in communicatie met cultuursegmentatie: inwoners van Kortrijk krijgen regionale cultuurtips op maat via e-mail, WhatsApp en Facebook

Het projectteam van UiTgezocht bood inwoners in regio Kortrijk regionale cultuurtips op maat aan via e-mail. Het publiek van alle cultuurhuizen in Kortrijk kreeg daarvoor een uitnodiging via e-mail om deze tips te ontvangen. 2.395 mensen schreven zich in voor UiTgezocht, oftewel 5% van het bestaande publiek. Met het projectteam deelden we deze groep ontvangers op in 8 zogenaamde ‘cultuursegmenten’, mensen die op een gelijkaardige manier cultuur beleven. Bij het opstellen van de e-mailcampagnes werden we uitgedaagd om het cultuurpubliek centraal te stellen en bewuster na te denken over de gebruiker. Via tools als Google Analytics, UTM tagging en AB-testing leerden we het doelpubliek kennen en konden we communicatieboodschappen beter afstemmen.

E-mail blijft een krachtige communicatietool. Door deze e-mailcampagnes bezocht het publiek van UiTgezocht niet alleen nieuwe organisaties en cultuurvormen, velen kregen ook meer ‘goesting’ om iets nieuws te proberen. Bovendien kwam de samenwerking tussen deze regionale cultuurhuizen het imago en de stadsmarketing ten goede, zeker in een cultuurstad als Kortrijk. Door samen na te denken over communicatie en cultuurgebruikers, konden de cultuurhuizen beter inspelen op elkaars activiteiten.

In samenwerking met publiq, Stad Kortrijk, Schouwburg Kortrijk, Bibliotheek Kortrijk, Kunstencentrum BUDA, Theater Antigone, Vormingplus MZW

En nu?

Dit project wordt niet opgeschaald, omdat er geen werkend prototype werd gevonden voor automatische cultuursegmentatie. Het zou ook dubbelop zijn met de gesegmenteerde regiocommunicatie van UiTpas. De effecten op de creativiteit van de communicatie waren wel heel groot, maar of de aangesproken segmenten beter reageerden was onduidelijk. Kortrijk onderzoekt dit verder.

Wil je zelf jouw gebruikers centraler stellen in jouw werking?

Naar aanleiding van UiTgezocht maakten we een whitepaper om je te helpen jouw publiek centraal te stellen in je communicatie. Hierin vind je een overzicht van 8 verschillende culturele gebruikersprofielen, wie ze zijn, wat ze doen en wat ze nodig hebben op vlak van communicatie.

pdf bestandWhitepaper - Creatief aan de slag met cultuurgebruikers.pdf (1.7 MB)

Daarnaast bieden we in dit document een handig overzicht van enkele nuttige of veelvoorkomende segmentatietechnieken die je kunnen helpen om gerichter en op maat van je publiek te communiceren:

pdf bestandWhitepaper - Hoe persona’s, customer journeys en segmenten je kunnen helpen.pdf (3.14 MB)

(Her)Bekijk de presentatie vanop Café Connect

 

 

Meer weten?

pdf bestandUiTgezocht onderzoeksrapport.pdf (2.09 MB)