Digital on stage

Podiumhuizen

Met het onderzoeksproject Digital on stage gaan we na hoe podiumhuizen meer voorstellingen kunnen aanbieden waarbij podiumkunstenaars gebruik maken van digitale middelen, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Artificiële Intelligentie (AI) en robotica. Dit project leidde tot een subsidieaanvraag bij Creative Europe en tot het nieuwe For Real project.

We zijn ervan overtuigd dat podiumkunstenaars hiermee nieuwe ervaringen kunnen creëren, dat ze meer mogelijkheden krijgen om een verhaal te vertellen en dat ze met deze middelen verhalen kunnen brengen die handelen over ons leven dat meer en meer digitaal wordt. Bovendien bieden digitale voorstellingen kansen om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Maar in de programmaschema's van de podiumhuizen in Vlaanderen en Brussel komen nu nauwelijks voorstellingen voor waarbij de podiumkunstenaars deze innovatieve middelen inzetten. 

Eigen Kweek: virtueel theater

Een mooi voorbeeld van zo’n voorstelling is ‘3 geraniums op een vensterbank’ van Joren Vandenbroucke & Annelies Van Hyfte dat in het voorjaar van 2023 in première gaat. Het publiek zet tijdens deze voorstelling een VR-bril op om in de gedachtenwereld van het hoofdpersonage te treden. Ondertussen begeleiden de gezangen van sopraan Annelies Van Hijfte de kijkers bij hun verkenning van deze wereld.

Maar Joris en Annelies zijn nog uitzonderingen op onze podia. Deze jonge makers kregen dankzij het talentenprogramma ‘Eigen Kweek’ de kans om een vernieuwende voorstelling te maken en voor te stellen in de cultuurcentra die deelnemen aan Eigen Kweek.

Er is in Vlaanderen ongetwijfeld nog heel wat talent die onze theatertraditie kan verrijken door nieuwe technologieën in te zetten. Maar dit talent wordt niet ontdekt of vindt moeilijk de weg naar de programmatoren van de cultuurhuizen. Bovendien hebben deze makers vaak ook de hulp van programmeurs en 3D-designers nodig om te kunnen creëren.

Buitenlandse makers

Doordat Vlaamse ‘digitale podiumkunstenaars’ nauwelijks terechtkomen op onze podia is de kans groter dat buitenlandse makers hier te zien zijn. Zo bracht de Zwitserse beeldend kunstenaar en videoartiest Simon Senn in het najaar van 2022 in kunstencentrum VIERNULVIER twee voorstellingen waarin hij de mogelijkheden en de bijhorende gevaren van virtuele werelden en kunstmatige intelligentie toonde. Het deed het publiek nadenken over de goede en slechte kanten van de wondere wereld van de technologieën die meer en meer in ons leven sluipen.

Met het onderzoek Digital on stage gaan we na hoe we meer van zulke voorstellingen in onze zalen kunnen krijgen, zowel van lokale als van buitenlandse kunstenaars.

Creative Europe

Ook in andere Europese landen is de situatie gelijkaardig: jonge digitale podiumkunstenaars krijgen hun verhalen moeilijk op de podia omdat ze nauwelijks toegang vinden tot technische ondersteuning en tot de programmatoren van de podiumhuizen.

Daarom dienden we in 2023 en 2024 een aanvraag in voor een samenwerkingsverband binnen het Europese subsidieprogramma Creative Europe. Het ging telkens om een middelgroot samenwerkingsverband tussen Europese podiumhuizen en digitale festivals. In 2023 werd onze aanvraag niet goedgekeurd. In 2024 dienden we in januari een nieuw voorstel in met organisaties uit 6 landen. In augustus kennen we de uitkomst van deze aanvraag.

Het doel van de samenwerking is om in deze landen op zoek te gaan naar digitale podiumkunstenaars, hen te ondersteunen in de productie en dit talent uit te wisselen tussen de deelnemende podiumhuizen. Zo kunnen Vlaamse kunstenaars op tournee gaan over heel Europa en omgekeerd.

OIndertussen werken De Grote Post (Oostende) en Cultuurconnect samen aan een digitaal kunstenfestival For Real, dat je wegwijs maakt in de digitale podiumkunsten. 

Heb je vragen of graag meer informatie?

Cultuurconnect_Kristof Van Den Branden
Kristof Van den Branden
Innovatiemanager


Agenda digitale cultuur

Benieuwd welk digitaal cultuuraanbod uit podiumhuizen in binnen- en buitenland je kan meepikken?

Op de agenda