Poll: innovatieagenda podiumhuizen '24-'25

Beslis mee over de toekomstige diensten van Cultuurconnect voor podiumhuizen.

Cultuurconnect ondersteunt podiumhuizen en cultuurcentra om toekomstbestendig te worden. De uitdagingen zijn niet min: hoe kan je jouw publiek meer aan jouw huis binden in een snel veranderend cultuurlandschap? Hoe innoveer je in programmering en communicatie om nu al het publiek van de toekomst te bereiken? Hoe kan je tijd vrijmaken voor dit inhoudelijk werk door interne processen te optimaliseren? En dit alles dan nog eens op een duurzame manier?

Cultuurconnect wil volop gaan voor diensten die jouw cultuurhuis vooruit helpen. Momenteel doen we onderzoek rond videomarketing, het programmeren van een digitaal aanbod en een gedeelde ticketingoplossing voor podiumhuizen. Met welke digitale uitdagingen moet Cultuurconnect de komende twee jaar aan de slag om podiumhuizen te ondersteunen? Missen we nog een belangrijke nood? Jouw suggestie is welkom.

- De poll is afgesloten -

Thema 1: Innovatieve interne processen

Heb je het gevoel dat je tijd verliest door inefficiënte processen en tools? Verlies je jezelf in het eindeloos copy-pasten van informatie die dan ook nog sterk verspreid is binnen je organisatie of die andere partijen je nog moeten aanleveren? Kan de planning van personeel, programmering en zalen beter? Hoog tijd om samen op zoek te gaan naar tools en processen die dit dagelijks werk sneller en makkelijker maken.

Naar de poll

1. Onderzoek naar productiviteitstools

Hoe kan je tools inzetten om efficiënter intern en extern samen te werken? Hoe kan je makkelijk een planning en andere praktische informatie bijhouden?

2. Onderzoek naar informatie delen over podiumvoorstellingen

Informatie over podiumvoorstellingen is nu sterk verspreid over allerlei partijen, zoals de makers van voorstellingen, de bookingskantoren, programmatoren en communicatiemedewerkers van podiumhuizen. Hoe kunnen we deze informatie makkelijk en snel delen?

3. Onderzoek naar een efficiënte schoolprogrammering

Elk seizoen bieden podiumhuizen via de schoolprogrammering kwaliteitsvolle kunst en cultuur aan kinderen en jongeren op school. Hoe vlot de communicatie met de scholen? Kunnen de inschrijvingen efficiënter verlopen via reserveringstools?

4. Onderzoek naar een betere interne communicatie

Hoe kan je efficiënt communiceren met je collega’s zodat iedereen de informatie ontvangt die voor hen relevant is en informatie makkelijk opzoekbaar is?

5. Onderzoek naar efficiënter communiceren met je huidig publiek

Overal een beetje communiceren kost veel tijd en energie. Hoe kan je gerichter communiceren om een boodschap beter te laten aankomen bij je huidig en een nieuw publiek? Voor een effectieve communicatiestrategie krijg je best een goed zicht te krijgen op je publieksbereik en de (communicatie)voorkeuren van je publiek. Hoe meet je je publieksbereik en het effect van je communicatieacties over verschillende kanalen heen? Hoe haal je het meeste uit je klantenkennis en hoe speel je daarop in met je communicatie? Kan een Customer Relationship Management (CRM) systeem en AI helpen om efficiënter te communiceren?

6. Onderzoek naar digitale manieren om een nieuw publiek te bereiken 

Via je eigen kanalen bereik je reeds je eigen achterban. Maar hoe kan je ook nieuwe groepen aanhalen via gerichte communicatie? Hoe kan je efficiënt communiceren via nieuwe digitale kanalen of kan je nog ongebruikte mogelijkheden (bijvoorbeeld advertenties) van bestaande kanalen inzetten om een nieuw publiek te bereiken?

7. Onderzoek naar hoe je website beter laten renderen

Je trekt wel veel bezoekers aan voor je website, maar dit vertaalt zich niet altijd in een grote ticketverkoop. Misschien is de gebruikerservaring, de bruikbaarheid of de structuur van de website nog niet optimaal en staat dit een goede verkoop nog in de weg. Alles start met een gebruiksvriendelijke website waarop bezoekers vlot de weg vinden naar de ticketshop. Kunnen we samenwerken en leren van elkaar voor de bouw of optimalisering van je website? 
 

Thema 3: Innovatief programmeren

Cultuurconnect heeft geen glazen bol en weet niet precies hoe de culturele toekomst eruit zal zien. Maar we weten wel al dat technologie zich zal blijven ontwikkelen, de cultuurbeleving van jongeren steeds digitaler wordt en dat zij de kunstenaars én het cultuurpubliek van morgen zijn. 

Naar de poll

8. Prospectie naar nieuwe voorstellingen gemakkelijker maken

Programmatoren hebben weinig tijd om nieuwe voorstellingen te prospecteren. Kunnen we dit proces met digitale middelen verbeteren? En biedt dit kansen om nieuw talent te ontdekken?   

9. Nieuw talent ondersteunen

De ticketverkoop voor gevestigde waarden loopt vandaag veel beter dan de verkoop van nieuw talent. Kunnen we digitale middelen inzetten om het publiek te laten kennismaken met werk van nieuw talent en zo de drempel te verlagen?  
 

10. Onderzoek naar hoe inclusief werken met digitale middelen

Hoe kunnen podiumhuizen digitale middelen inzetten om een diverser publiek te bereiken? Hoe maak je jouw organisatie ook digitaal toegankelijk voor mensen met een visuele of auditieve beperking? 

11. Onderzoek naar hoe duurzaam digitaal werken

Digitale diensten, data-opslag en online verkeer kosten veel energie en zorgen bijgevolg ook voor een CO2-impact. Wat kan een cultuurhuis doen om haar digitale voetafdruk te verkleinen?   

12. Onderzoek naar ethisch omgaan met persoonlijke data 

Hoe kan je op een verantwoorde manier omgaan met je klantendata? Welke privacyvriendelijke alternatieven voor courante marketingtools zijn voorhanden om op een ethische en meer transparante manier om te gaan met gebruikersdata? 

13. Onderzoek naar digitale middelen om te verbinden

Superdiversiteit, dalende koopkracht, vereenzaming… Het zijn enkele tendensen in de samenleving die ervoor zorgen dat mensen een gevoel van isolement ervaren. Kunnen digitale middelen helpen om hen te verbinden binnen  jouw werking? 

Open stuurgroep podiumhuizen

Wat een gezellige bijeenkomst was het deze week met onze Open stuurgroep podiumhuizen in Brussel! Tijdens een productieve innovatieworkshop dachten we samen na over mogelijke digitale uitdagingen waarmee Cultuurconnect de komende twee jaar aan de slag zal gaan.

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 25/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    Jaaroverzicht: wat betekenden onze diensten voor jouw podiumhuis in 2023?

    De Cultuurconnect-diensten voor podiumhuizen in 2023 in cijfers.
  • 18/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: bevraging 2de fase evaluatieonderzoek

    In een tweede fase (nog tot 9 april) bevraagt het onderzoeksbureau iO of het gedeeld ticketingsysteem van Digitaal Podium voldoet aan de behoeften van een bredere doelgroep van podiumhuizen.
  • 16/02/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: positieve evaluatie voor pilootproject

    Afgelopen week kreeg het pilootproject Digitaal Podium een positieve evaluatie voor de eerste fase van het onderzoek door het extern bureau iO. Op naar fase 2 van het evaluatieonderzoek!

Gerelateerde diensten

  • Podiumhuizen
    Basisinfrastructuur

    Digitaal Podium

    Piloottraject digitale basisinfrastructuur voor kunst- en cultuurhuizen.