Voor De Show: met volle goesting naar theater

beleid
cc/gc
7
05/05/22
Deel dit artikel:


Hoe kan je als cultuurhuis leerlingen lager onderwijs warm maken voor een voorstelling die ze bij jou komen kijken? Met het digitale theaterspel Voor De Show  geef je leerkrachten een krachtige tool om leerlingen te enthousiasmeren en inhoudelijk voor te bereiden op hun uitstap naar het cultuur- of gemeenschapscentrum. Het spel speelt in op de leefwereld van de kinderen en is aanpasbaar aan elke voorstelling.

De traditionele lesmappen bevatten heel wat informatie en didactische tips, maar toch bleek dit niet te volstaan voor leerkrachten om vooraf de tijd te nemen om met hun klas te werken rond de voorstelling. De lesmap gebruiken ze op dit moment graag om met hun leerlingen de geziene voorstelling nadien te verwerken. Met het digitale theaterspel kunnen leerkrachten hun leerlingen via het digibord op een leuke en zinvolle manier voorbereiden op hun theaterbeleving.

Juf Cindy Bastiaensen (basisschool De Groeituin, Schriek) speelde het spel al enkele keren met haar leerlingen: "Het was voor de meesten lang geleden dat ze nog eens in een cultureel centrum kwamen. De meesten komen hier zelfs enkel met de school. Het is echt interessant om de ruimtes virtueel te bekijken vóór het eigenlijke bezoek. Zo kunnen kinderen met bv. autisme ook beter inschatten waar ze terecht komen."

"De kinderen vonden het zeer leuk, ze konden dit zelf aan het bord spelen. Ze gingen in overleg met elkaar over waarom een bepaald thema wel of niet bij een affiche past en ze leerden weer een stukje dat meningen kunnen en mogen verschillen."

Fijn dat er geen winnaars of verliezers zijn in dit spel. Je kan als leerkracht ook zelf bepalen hoeveel tijd je eraan besteedt.
Cindy Bastiaensen, basisschool De Groeituin, Schriek

Win-win-win

Dit theaterspel biedt voordelen voor iedereen. Het gezelschap vult het format in naar eigen believen, afhankelijk van de voorstelling die speelt en van de informatie die het daarover wil aanreiken. Van tekentaal tot theateretiquette, alles kan je erin verwerken.

Het resultaat is een digitaal theaterspel dat inspeelt op de leefwereld van kinderen, voor wie digitaal en fysiek vandaag hand in hand gaan. De spelvorm en de interactiviteit maken kinderen enthousiast om de voorstelling bij te wonen.

De leerkracht krijgt een kant-en-klare voorbereiding in handen voor het digibord, waardoor de workload voor hem of haar echt wel beperkt wordt. Leerlingen leren spelenderwijs bij en oefenen ondertussen verschillende vaardigheden. Iedereen tevreden!

Het spel

De leerlingen spelen samen met hun leerkracht op het digibord, of in groepjes via laptop of tablet, in de klas. Samen gaan ze virtueel op 360°-wandeling in het theatergebouw. Doorheen het spel krijgen ze opdrachten om alleen of in groep uit te voeren. Digitaal en fysiek lopen door elkaar, niet alles speelt zich af op het scherm.

De opdrachten gaan over theater en theatercodes, maar ook over specifieke elementen uit de komende voorstelling. De leerkracht kiest uit verschillende modules en stelt de gewenste combinatie van informatie en opdrachten samen. Hij of zij heeft daarbij een goed zicht op de tijdsbesteding per module en heeft bovendien weinig voorbereidingstijd nodig om het spel te kunnen begeleiden in de klas.

Lees meer of volg het webinar op 24 mei