Halt! De digitale trein passeert. Is iedereen mee?

Bibliotheken
Podiumhuizen
03/03/23

Wie is je doelgroep en wat doe je met verkregen data? Met antwoorden op deze vragen trokken we de deur van de derde module “interactie met doelgroepen” van de opleiding Digitaal Leiderschap dicht. Toekomstige digitale leiders Lori (Amsab-ISG), Lisa (Histories vzw), Ann (Musea Kortijk) en Jorge (cc De Schakel, Waregem) leiden je door 4 boeiende sessies vol afkortingen, Engelse woorden en vooral een blik op de toekomst.

Word een pro like Clo

De immer enthousiaste Clo Willaerts is marketingexperte. Je kent haar misschien beter als de auteur van de bestsellers Digital marketing like a PRO of Video Marketing like a PRO.

 “Do not shoot out loud and let God pick them out”, fluisterde Clo in het begin van de eerste sessie toe. De brave zieltjes van de cursus vonden zo hun weg in doelgroepen (her)kennen en hoeveel tijd ze daar best aan kunnen spenderen. Ze maakte haar publiek warm voor het 4N strategisch model en zoals ieder strategisch model, verdient het een woordje uitleg. De money making machine is de eerste N, de NOW of je bestaande klanten. Hier besteed je best 70% van je tijd aan. Waar je echter het meeste verschil mee kan maken is de NEXT. Hier liggen 20% nieuwe gezichtjes op jou te wachten. Wil je echter future-proof zijn, wentel je dan voor 10% in het NEW met gekke experimenten. Wat we vooral NOT gaan doen is de copycat worden van je grootste concurrenten.

Maar met procenten kleef je nog geen gezicht op je bestaande doelgroep. Onze drawing skills werden danig aangescherpt en uit de hoofden van de collega’s kwamen leuke typetjes als Ann de Wifty, Isidoor de Senioor en Arianne de Bakfietsmadam. Allemaal karakters (of persona’s) die je meer inzicht geven in wie je bezoeker is, wat ze doen en hoe je hen kan bereiken.

Nulletjes en eentjes

Al deze persona’s vertalen een hele hoop info en data. En daar kon Frederik Bastiaensen (Publiq) meer over vertellen. Elke organisatie beschikt over heel wat ruwe data. Maar hoe zet je die om in bruikbare informatie of nog beter … in een strategie? Nu we onze bezoeker kennen en er een gezicht op kunnen kleven, zijn er tal van tools om hen te bedienen met tips op maat.

Vind je deze bovenstaande foto ook onverwacht? Kijk dan eens naar het profiel van je bezoekers. Een metalfan gaat misschien ook graag naar de opera of een lezer van thrillers leest wellicht ook graag eens de lokale roddels. Vermijd dus je stereotyp denken, verbreed je denkkader en ga aan de slag met de verworven nulletjes en eentjes.

Klaar voor de volgende eeuw

Cultuurhuis De Grote Post en Similis vzw (familievereniging voor geestelijke gezondheid) gaven een inkijk in hun werking en hoe je verzamelde informatie kan inzetten. Aan de hand van bezoekersinfo ging het team van de Grote Post met een alternatieve en vooral nieuwe programmatie aan de slag voor het For real XR Festival. Denk aan nieuwe digitale toepassingen in het makersveld zoals VR-brillen in het theater, immersive experiences, NFT’s … Ook Similis vzw gooide het over de digitale boeg en pakte zijn interne en externe processen aan. Weg uit het stenen tijdperk met excel-files, word-docs en zelfgefabriceerde flyertjes. Hoera voor een uit de kluiten gewassen CMS-systeem, nieuwe website en toffe podcasts. 

Het is niet evident om iedereen mee te krijgen op de digitale trein. Sommigen zijn direct mee, anderen stappen later op, nog anderen missen de verbinding en tonen hun frustraties. Via een soft skill - workshop liet Katrien Nuyts van (Ginkgo Consulting) ons een dieper inzicht krijgen op weerstand binnen de organisatie. En door begrijpend te leren luisteren halen we een allerbeste coach in ons naar boven. En zo krijgen we op termijn iedereen mee aan boord.
 

Lees meer over de opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector

Deel dit artikel: