Oproep: heb jij interesse voor XR in de cultuursector?
Wat kunnen VR, AR en XR betekenen voor de cultuursector? Stap mee in een praktijkgericht onderzoeksproject van Thomas More en Cultuurconnect.
© Scène uit "G.E.N" (Grzegorz Jarzyna), foto: Magda Hueckel/TR Warszawa.
Technologieën als Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) of de parapluterm Extended Reality (XR) hebben hun ingang al gevonden in verschillende sectoren. Ook in de cultuursector zijn al diverse toepassingen mogelijk. In een nieuw project dat Cultuurconnect en Thomas More hogeschool opzetten, willen we bekijken op welke manieren de Vlaamse cultuursector deze technologieën (nog meer) kan inzetten om innovatieve producties te maken, een nieuw publiek aan te spreken of dat publiek een sterkere beleving te bieden. Dit project wordt begin februari bij Vlaio (Vlaams agentschap Innoveren & Ondernemen) binnen het Tetra programma ingediend.
De meerwaarde van XR-technologie in de cultuursector
XR-technologie kan minstens op drie manieren voor de cultuursector gebruikt worden:
1. Om in te grijpen in het artistieke project zelf
Denk hier aan zaken die via Augmented Reality of hologrammen op het podium geprojecteerd worden, of voorstellingen waarbij toeschouwers meegenomen worden in een virtuele wereld waarin ze eventueel zelf ook als avatar rondlopen.
2. Om een voor- en natraject uit te werken of te versterken
Via XR-technologieën kan je bezoekers op voorhand al een correcter en sterker beeld geven van hoe een voorstelling eruit zal zien, zodat ze eerder geneigd zijn er toch naartoe te komen of al beter voorbereid zijn. Maar je kan eventueel ook een natraject bouwen aan een voorstelling door de bezoeker thuis extra elementen te laten ontdekken of herbeleven.
3. Om de beleving thuis of elders mogelijk te maken en te versterken
Corona heeft ons geleerd dat in sommige omstandigheden mensen een voorstelling wel thuis via streaming willen meemaken, maar dat de klassieke manier van opname niet meteen voor een rijke beleving zorgt. Dankzij nieuwe opnametechnieken zoals een virtuele studio of volumetric video kan een voorstelling op een veel betere manier opgenomen worden. Zeker wanneer toeschouwers ze thuis of elders bijvoorbeeld via een VR bril kunnen bekijken, zullen ze bijna het gevoel hebben er echt bij te zijn. Op deze manier kan je ook mensen betrekken die wegens bepaalde beperkingen mogelijk niet in de zaal geraken. Het kan ook voor extra inkomsten zorgen.
Waar willen we naartoe met dit project?
Concreet willen we:
- samen met artiesten & gezelschappen nieuwe digitale artistieke formats ontwikkelen met aandacht voor interactie & participatie;
- samen met productiehuizen & technische partners (audiovisuele en XR-bedrijven) de nieuw ontwikkelde formats vertalen naar werkende digitale producties;
- samen met cultuurhuizen het nieuw gecreëerde digitale werk tot bij hun publiek brengen;
- Samen met alle stakeholders nieuwe duurzame business modellen ontwikkelen.
Kortom, samen met alle betrokkenen, digitale cultuurbeleving naar een volwaardig en duurzaam product laten evolueren. Dit onderzoeksproject zal vooral praktijkgericht zijn, met een grote aandacht voor concrete pilootprojecten waarin we verschillende scenario’s uittesten. Daarnaast leggen we ook een sterke focus op gebruikersonderzoek en businessmodellen. Dit project zal begin februari bij Vlaio (Vlaams agentschap Innoveren & Ondernemen) binnen het Tetra programma ingediend worden.
Toon jouw interesse
Om aan te tonen dat er interesse is vanuit de sector, vraagt Vlaio naar een aantal
intentieverklaringen van bedrijven of organisaties die dit project zinvol vinden. Hierbij een warme oproep om bij interesse onderstaande intentieverklaring in te vullen.
Meer weten?
Voor meer info kan je terecht bij:
- Lucy Vereertbrugghen, Cultuurconnect Research & Development Projectmanager, lucy.vereertbrugghen@cultuurconnect.be of 0485 72 01 12.
- Bruno Koninckx, onderzoeker Thomas More Media & Communicatie, Bruno.koninckx@thomasmore.be of 0495 52 53 55
- Meer info over het TETRA-programma vind je op de website van het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen