Bea Vansteelandt (Zender) en Caro Renckens (vzw de Rand) over de meerwaarde van een gedeeld ticketingsysteem

05/07/23

Dit jaar implementeren 3 clusters van podiumhuizen een nieuw gedeeld ticketingsysteem binnen het pilootproject Digitaal Podium. Hoe zien Bea Vansteelandt (Beleidscoordinator bovenlokale cultuur regio Zender) en Caro Renckens (Stafmedewerker ondersteuning gemeenschapscentra van vzw de Rand) de concrete meerwaarde van dit ticketingsysteem? En wat zijn hun dromen voor de toekomst? Cultuurconnect ging in gesprek met Bea en Caro.

Waarom vind je het belangrijk om te starten met een gedeeld ticketingsysteem?

Caro: "Vanuit het perspectief van de klant betekent dit ticketingsysteem een hele verbetering door het gemakkelijke bestel- en betalingsproces, ook voor regio-abonnementen en samenverkoop. De klant wil kunnen shoppen bij verschillende huizen tegelijkertijd, wat een verrijking betekent voor de huizen want ze hebben een groter aanbod en er is meer keuze voor de klant. Ieder huis staat op zich maar kan binnen een werkgroep samenwerkingen aangaan en voor elkaar verkopen, waarbij de service naar de klant toe gegarandeerd blijft. Alle plaatsen zijn dus zichtbaar, onafhankelijk van bij welk huis de klant koopt." 

Bea: "Er was al veel samenwerking in de regio, maar die botste vaak op technische problemen die nu wegvallen. We hoeven niet meer met contingenten te werken en rijen te blokkeren. Doordat àlle huizen zijn ingestapt, kan de samenwerking nu optimaal verlopen, ook voor de kleinere huizen voor wie de financiële drempel anders te groot was. 

Hoe verliep de implementatie van het nieuwe ticketingsysteem tot nu toe?

Caro: "Uitdagend. Maar goed! We kregen veel positieve reacties van klanten: dat het een gemakkelijk systeem is om te bestellen. En bij de implementatie zelf konden we rekenen op  veel bijstand van de collega’s van Cultuurconnect. En het resultaat mag er zijn. Op de startdag van de verkoop waren er geen technische problemen."

Bea: “We hadden kort voor de verkoop onze lancering van het nieuwe ticketingsysteem. Ik ben met pompons mijn toer gaan doen om te supporteren. Ik merkte dat het overal vlot verliep en de klanten zijn er alleszins op vooruit gegaan. Daar zijn we van overtuigd.”
 

Was het makkelijk om de huizen te overtuigen?

Bea: “Daar is een pittig traject aan vooraf gegaan. Er is veel overleg geweest binnen onze regio en dat is ook de kracht geweest denk ik. We hebben alle bedenking, angsten - want verandering is weerstand - op tafel gelegd en zijn altijd met iedereen open blijven communiceren. We zijn ook te rade gegaan bij huizen die al met het ticketingsysteem werkten. Een collega nam contact op met Scandinavische huizen om te horen of zij tevreden waren. We kregen overal positieve signalen, hebben alle parameters naast elkaar gelegd en dan samen beslist: we springen! Toen het eerste huis besliste om hierin mee te stappen begonnen de domino’s te vallen. Dat was een geluksmomentje.” 

Caro: “Dat Cultuurconnect dit ondersteunt is sowieso een meerwaarde. We kregen iedere week een stand van zaken, er werd mee nagedacht over de aanpak met alle huizen, de import van het oude naar het nieuwe systeem werd goed begeleid, dat was heel fijn.”

Bea: “De bereikbaarheid ook, letterlijk een telefoontje van ons verwijderd om samen naar oplossingen te zoeken.”

Waar kijk je naar uit voor de toekomst?

Caro: “Ik kijk uit naar de marketingmogelijkheden die het ticketingsysteem biedt om gerichtere communicatie te voeren naar het cultuurpubliek. Nu we data hebben, kunnen we daarmee aan de slag en kunnen we verkopen zoals een Zalando dat kan en de samenverkoop promoten. Ik zie veel samenwerkingsmogelijkheden, niet alleen met andere huizen maar ook met verenigingen bijvoorbeeld. En een administratieve vereenvoudiging voor de medewerkers.”

Bea: “Door dit ticketingsysteem vallen een aantal drempels om samen te werken weg. Nadenken over samenverkoop is nu gewoon makkelijker. Regio Zender zet momenteel het gezamenlijk familieaanbod "Kinderstreken" in de steigers voor de promotie op een projectwebsite mét gebruiksvriendelijke geïntegreerde ticketing. Gezinnen kunnen tickets voor alle familievoorstellingen in de regio aankopen. Dat gaat dan om gezamenlijke marketing van alle huizen: dat wordt echt een merk binnen onze regio. Ik hoop ook ons ander merk “Weg van klassiek” mee te nemen in het Tixlybad. Meer daarover dit najaar!"
 

Over Digitaal Podium

De nood aan samenwerking rond een innovatieve ticketingoplossing bracht podiumhuizen uit regio Zuidwest (Kortrijk), stad Gent en regio ZENDER (Pajottenland-Zennevallei) in 3 clusters bij elkaar. Afgelopen maanden werd het nieuwe gedeelde ticketingsysteem samen met Cultuurconnect en leverancier Tixly stapsgewijs concreet geïmplementeerd in 18 podiumhuizen.

Volgende stappen

In het najaar volgt een evaluatieonderzoek, op initiatief van het Kabinet, het Departement CJM en Cultuurconnect. In een eerste deel van het onderzoek ligt de focus voornamelijk op de ervaring van de piloothuizen en welke mogelijkheden zij zien en hoe Digitaal Podium past in de Vlaamse strategie voor de digitale transformatie van de cultuursector. In een volgende fase richt het onderzoek zich op de rest van Vlaanderen en Brussel en welk samenwerkingsmodel daar mogelijk is. 

Lees meer over Digitaal Podium

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 25/04/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    [Vacature] Teamcoach Podium

    Heb jij een passie voor wat nieuwe technologie podiumhuizen te bieden heeft? Ben je een kei in positieve energie mobiliseren? Dan ben jij misschien de gedreven teamcoach die we zoeken!
  • 25/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    Jaaroverzicht: wat betekenden onze diensten voor jouw podiumhuis in 2023?

    De Cultuurconnect-diensten voor podiumhuizen in 2023 in cijfers.
  • 18/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: bevraging 2de fase evaluatieonderzoek

    In een tweede fase (nog tot 9 april) bevraagt het onderzoeksbureau iO of het gedeeld ticketingsysteem van Digitaal Podium voldoet aan de behoeften van een bredere doelgroep van podiumhuizen.

Gerelateerde diensten

  • Podiumhuizen
    Basisinfrastructuur

    Digitaal Podium

    Piloottraject digitale basisinfrastructuur voor kunst- en cultuurhuizen.