De Bieblo-boost in ARhus Roeselare

bib
4
10/03/22
Deel dit artikel:
Meisje speelt Bieblo op tablet in de bib.

Bieblo is een aantrekkelijke tool voor kinderen die een boek zoeken in de collectie van je bibliotheek. Hoe maak je Bieblo bekend bij kinderen, ouders en onderwijs en hoe geef je het gebruik een stevige boost na de coronadip? Maai Verhaeghe​ (collectievorming jeugd) van ARhus Roeselare aan het woord.

Maai: “Bieblo is een digitale dienst. Daarbij geldt meestal: ‘onbekend is onbemind’, want zo’n dienst is niet zichtbaar in de fysieke bibliotheek. Daarom is het echt nodig om actief promotie te voeren. Tijdens corona verdwenen de schermen uit de publieksruimte en was het gebruik heel beperkt. In september 2021 keerden de tablets en de knutselhoek terug: het uitgelezen moment om Bieblo in de kijker te zetten!”

Bieblo promoten bij onderwijs

"Met de hulp van enthousiaste collega’s maken we leerlingen en leerkrachten op verschillende manieren warm voor Bieblo. Tijdens klassikale ontleenmomenten kom ik steevast langs om Bieblo te promoten. Tijdens klasbezoeken maken de begeleidende collega’s de kinderen wegwijs in Bieblo met een demo. We zijn ervan overtuigd dat het helpt als je een digitale dienst even voortoont aan het publiek."

"De tijdsinvestering is het grootst. Het kost tijd om op elk klassikaal ontleenmoment langs te gaan, om de nodige uitleg geven aan collega’s en jobstudenten en om dat te blijven opfrissen. Gelukkig is Bieblo een intuïtieve applicatie. Eens leerlingen het door hebben, gaan ze er zelfstandig mee aan de slag. We vonden het knutselmateriaal en de promotievideo via het leerplatform van Cultuurconnect. Dat bespaarde heel wat tijd. Wel hebben we zelf posters gemaakt met een QR-code en extra uitleg over Bieblo."

Bieblo promoten via de communicatiekanalen van de bib

"Aan de balie maken collega’s promotie met het creatieve materiaal uit onze knutselhoek. In de knutselhoek kunnen kinderen naar hartenlust knutselen en puzzelen terwijl ze kennismaken met de Bieblo-uil en de opzoekmethode."

"Ook het communicatieteam deed de nodige inspanningen. Bieblo wordt geregeld vermeld in onze eigen maandelijkse nieuwsbrief (voorbeeld) en de nieuwsbrief voor leerkrachten (voorbeeld), maar ook in de nieuwsbrief van dienst onderwijs van Stad Roeselare, op Facebook, Instagram en via de schermen in ARhus De Munt. Onze ARhus-afdelingen zetten Bieblo mee in de kijker." 

Het resultaat: een Bieblo-boost

"Door alle inspanningen zagen we het aantal raadplegingen van Bieblo stijgen. Dit is geen eenmalige inspanning. We blijven de medewerkers en jobstudenten motiveren om bezoekers de weg te helpen vinden naar Bieblo. De knutselhoek/workshopruimte wordt geregeld met nieuwe opdrachten ingevuld, ook van andere diensten, acties en thema’s. Op dit moment geven we vooral mondeling uitleg. Geregeld herhalen we een actie en voeren we intensiever promotie."

"De reacties zijn positief en enthousiast bij kinderen die een boek willen lezen, maar niet weten waar te beginnen. Je merkt dat Bieblo echt gebruikt wordt eens ze het kennen. Op basis van hun eigen interesses vinden ze boeken die hen aanspreken en die aanwezig zijn in de bib, dat is een groot pluspunt! Ook het eenvoudig swipen op de tablet vinden ze leuk om doen."
 

Op de planning bij ARhus

Digitale diensten worden het komende voorjaar via enkele activiteiten in de kijker gezet. Op 23 april is er een infosessie rond Mijn Leestipper. Naar aanleiding van de ‘Week van de groeilamp’ in Roeselare (een week in mei waarbij gezinnen en kinderen centraal staan), wordt Bieblo gepromoot op diverse locaties in Roeselare. 
 

Wij gaan naar waar onze doelgroep komt en spreken hen aan. Zo laten we een nieuw publiek kennismaken met onze diensten.
Maai Verhaeghe (ARhus Roeselare)