Compagnie Cecilia als eerste podiumhuis live met gedeeld ticketingsysteem: Marc Steens aan het woord

15/02/23

Compagnie Cecilia beet afgelopen maand als eerste podiumhuis van de pilootgroep Gent de spits af en lanceerde samen met Cultuurconnect een nieuw gedeeld ticketingsysteem. Zo kiest Compagnie Cecilia resoluut voor een betere klantervaring voor hun bezoekers en efficiëntiewinst voor hun interne werking dankzij de extra mogelijkheden in het systeem. Marc Steens, communicatieverantwoordelijke bij Compagnie Cecilia, blikt terug op een boeiend traject.

De nood aan samenwerking rond een innovatieve ticketingoplossing bracht podiumhuizen uit regio Zuidwest (Kortrijk), stad Gent en regio ZENDER (Pajottenland-Zennevallei) in 3 clusters bij elkaar. De komende maanden wordt het nieuwe gedeelde ticketingsysteem samen met Cultuurconnect en leverancier Tixly stapsgewijs concreet geïmplementeerd. In februari schakelden ook twee huizen uit regio Zuidwest over op Tixly: op 21 februari was het de beurt aan CC Wevelgem en op 27 februari ging Schouwburg Kortrijk live.

Wat betekent dit pilootproject concreet voor Compagnie Cecilia?

Marc: "Voor Compagnie Cecilia kwam het pilootproject op een uitgelezen moment omdat het perfect paste binnen onze plannen voor verdere digitale ontwikkeling. Na meer dan 5 jaar waren we toe aan een nieuwe website. Ideaal dus om die te kunnen lanceren samen met een nieuw ticketingsysteem én aan het begin van een nieuwe subsidieperiode. Het zette ons ook aan om alles in vraag te stellen en onder de loep te nemen."

Waarom is deze stap voor jullie belangrijk?

Marc: “De voorbije jaren is onze werking enorm geëvolueerd. 5 jaar geleden waren we nog voornamelijk een producerende organisatie. Nu zijn we een heuse theatergemeenschap en programmeren we naast onze eigen voorstellingen tijdens lange speelreeksen in Gent ook het werk van collega’s. Die receptieve werking komt bovenop de producerende functie en vereist een andere aanpak. Ons oude ticketingsysteem, dat we indertijd zelf lieten ontwikkelen, voldeed niet langer aan onze behoeften. Het antwoord op onze vragen en vereisten vonden we in het nieuwe ticketingsysteem dat we op 19 januari lanceerden.”

Hoe reageren collega's en bezoekers op het ticketingsysteem?

Marc “Intern zijn we alvast heel enthousiast over de omschakeling: een heldere rapportage, een vlotte verkoopsflow en behoorlijk wat mogelijkheden om nog gerichter te communiceren met onze bezoekers. Afgelopen weekend kregen we meteen een stevige test voorgeschoteld toen we een voorstelling van De jager-verzamelaar moesten annuleren wegens ziekte. Met een druk op de spreekwoordelijke knop konden we meteen een mail uitsturen naar onze ticketkopers om hen te informeren over de annulatie. Het omboeken naar de nieuwe datum verliep vlekkeloos en wie niet kan komen, krijgt zijn of haar geld teruggestort. Bezoekers kunnen via hun profiel in het nieuwe ticketingsysteem zelf beheren of ze hun geld terug willen of naar een nieuwe voorstelling komen.

Een blik op de toekomst

Marc: “Wat ons betreft is dit nog maar de eerste stap. Het systeem doet voor ons perfect wat we wensen, maar de samenwerking met andere organisaties in het Gentse kunstenlandschap binnen dit pilootproject is essentieel voor de toekomst. Dat moet ons op termijn toelaten om vlot een gezamenlijke ticketingverkoop op te zetten bijvoorbeeld, maar wel met respect voor de eigenheid van elke werking. Onze noden op het vlak van ticketing verschillen soms van andere partners, maar het is wel belangrijk dat we op dat vlak vlot kunnen samenwerken en dat mogelijke obstakels uit de weg worden geruimd.”


Lees meer over Digitaal Podium

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 25/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    Jaaroverzicht: wat betekenden onze diensten voor jouw podiumhuis in 2023?

    De Cultuurconnect-diensten voor podiumhuizen in 2023 in cijfers.
  • 18/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: bevraging 2de fase evaluatieonderzoek

    In een tweede fase (nog tot 9 april) bevraagt het onderzoeksbureau iO of het gedeeld ticketingsysteem van Digitaal Podium voldoet aan de behoeften van een bredere doelgroep van podiumhuizen.
  • 16/02/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: positieve evaluatie voor pilootproject

    Afgelopen week kreeg het pilootproject Digitaal Podium een positieve evaluatie voor de eerste fase van het onderzoek door het extern bureau iO. Op naar fase 2 van het evaluatieonderzoek!

Gerelateerde diensten

  • Podiumhuizen
    Basisinfrastructuur

    Digitaal Podium

    Piloottraject digitale basisinfrastructuur voor kunst- en cultuurhuizen.