Nieuw: Fundels promotiemateriaal voor de lente

bib
3
03/03/21
Deel dit artikel:

Daar is de lente, daar is de zon! Breng het lentegevoel tot bij je jongste leners en hun (groot)ouders met het nieuwe promotiemateriaal van Fundels. Met de beschikbare beelden en voorbeeldteksten op het leerplatform zet je de interactieve boekjes snel en eenvoudig in de kijker op al je communicatiekanalen. En de blaadjes krijgen bomen 🎶

Stap voor stap een lentecampagne op touw zetten

Met het beschikbare promotiemateriaal (beeldmateriaal en voorbeeldteksten) promoot je Fundels tijdens de lente via je belangrijkste communicatiekanalen: in je bib, op je website, op je sociale media, via de nieuwsbrief en in het lokale infomagazine. Op het leerplatform staat al het materiaal per kanaal, met telkens enkele voorbeeldteksten en tips. Zo zet je stap voor stap een mooie lentecampagne voor Fundels op touw.

Aandacht, aandacht!

Tip: herhaling wérkt. Mensen zien een boodschap gemiddeld 7 keer alvorens ze in actie komen. Wissel af tussen je kanalen, maar breng een dienst als Fundels zeker tweewekelijks onder de aandacht in je online of offline communicatie. Veel succes!

Check het materiaal op het leerplatform

Promotiecampagnes Fundels 2020: resultaten

In 2020 promootten 3 campagnes op de sociale media het aanbod digitale kinderboeken van de bib bij ouders van jonge kinderen in gemeenten en steden met een Fundelsbibliotheek. 

  • Momentums: Er wordt vooral doorgeklikt naar Fundels op weekdagen tijdens de vakantie en op verlofdagen (behalve op kerstavond), het minste tijdens het weekend. Maak je een post over Fundels op je eigen sociale media? Plan ze in op deze momenten.
     
  • Doelgroep: De advertentie was het populairst bij de vroege dertigers (tot 35 jaar). Voornamelijk vrouwen klikten door (gem. 55%), maar ook veel mannen (gem. 45%). Fundels is voor mama's én papa's. Spreek beide doelgroepen aan in je communicatie en gebruik bijvoorbeeld ook eens een foto van een papa die een Fundel leest met zijn kindje(s).
     
  • Zomercampagne (17/7-30/8) - impact op het gebruik: Tijdens zomer kent het gebruik van Fundels traditioneel een terugval. In 2020 was die terugval beduidend lager dan het jaar voordien. Dat kan het effect zijn van corona (stijging van de bekendheid van Fundels) en/of van deze zomercampagne.
     
  • Herfstcampagne (31/10-11/11) - impact op het gebruik: In november werden 41% meer prentenboeken uitgeleend in vergelijking met de maanden voordien en meer dan dubbel zoveel in vergelijking met de jaren voordien (2018 en 2019). Dat kan het effect zijn van de verlengde herfstvakantie en de verstrengde maatregelen en/of deze herfstcampagne.
     
  • Wintercampagne (21/12-3/1) - impact op het gebruik: Tijdens de maanden december en januari bleef het aantal uitleningen ongeveer hetzelfde als in november (lichte daling van 2%). In vergelijking met dezelfde periode in 2018 en 2019 zijn er meer dan dubbel zoveel uitgeleende boekjes. Dat kan het resultaat zijn van de strenge coronamaatregelen en/of deze wintercampagne.

Kortom, de Fundels zitten in de lift. Niet in het minst door de initiatieven van Fundels-bibliotheken om de digitale kinderboeken via hun eigen kanalen in de kijker te zetten. Blijven gaan! Met vragen of opmerkingen hierover kan je terecht bij Gwenny Vlaemynck, productmanager Digitale Collecties.

Voorbeeld: banner voor op de startpagina van je bibliotheekwebsite