Servaas Boucquey (CC Wevelgem) blikt vooruit met gedeeld ticketingsysteem

23/03/23

In februari gingen Cultuurcentrum Wevelgem en Schouwburg Kortrijk live met het nieuwe ticketingsysteem. Welke verandering verwacht Cultuurcentrum Wevelgem en waar kijken de collega's naar uit? Waarom vinden ze deze stap belangrijk? Servaas Boucquey (Diensthoofd cultuur) werpt een blik op de toekomst.

De nood aan samenwerking rond een innovatieve ticketingoplossing bracht podiumhuizen uit regio Zuidwest (Kortrijk), stad Gent en regio ZENDER (Pajottenland-Zennevallei) in 3 clusters bij elkaar. De komende maanden wordt het nieuwe gedeelde ticketingsysteem samen met Cultuurconnect en leverancier Tixly stapsgewijs concreet geïmplementeerd. Einde januari ging Compagnie Cecila als eerste podiumhuis live en in februari schakelden twee huizen uit regio Zuidwest over op Tixly: CC Wevelgem en Schouwburg Kortrijk.

Wat betekent dit pilootproject concreet voor Cultuurcentrum Wevelgem?

Servaas: "Op dit moment zijn we nog maar net gestart en het was vooral een reden om ook onze website in een nieuw kleedje te steken. En het is ook een reden om na te denken over onze prijsformules en hoe we onze eigen werking nog kunnen verbeteren. Nu zijn we vooral bezig met ticketverkoop, maar gaandeweg leren we wat nog allemaal mogelijk is met het ticketingsysteem.

Doordat we een nieuw ticketingsysteem hebben, stellen we ons automatisch de vraag hoe we onze abonnementen beter kunnen vormgeven. Wij hebben enerzijds een filmabonnement ‘Filmfan’ waarmee je een 12-tal films kan bekijken, doorgaans door een trouw publiek. De manier waarop die abonnementen werden verkocht, was nogal archaïsch en zat niet goed in elkaar. Nu zullen we met een vriendenpas werken waarbij je voor een bepaald bedrag zoveel tickets kan kopen als je wil. Anderzijds hadden we voordien een gebrekkig online abonnement. We merkten dat veel mensen nog steeds papieren documenten invulden. We hopen dat dit dankzij Tixly veel eenvoudiger wordt en we meer online abonnementen zullen verkopen."

Waarom is deze stap voor jullie belangrijk?

Servaas: "Iets waar ik naar uit kijk is hoe we dit ticketingsysteem kunnen inzetten ten dienste van de eigen verenigingen en in samenwerking met andere cultuurcentra. Dat was voor ons ook een belangrijke reden om in te stappen: dat we onze eigen verenigingen een betere service kunnen bieden en ook kunnen samenwerken met cultuurcentra die hier in de buurt liggen, om samen tickets te verkopen voor voorstellingen en waar het publiek ook beter van wordt."

Een blik op de toekomst

Servaas: "Heel specifiek voor ons als cultuurcentrum is de UiTdatabank essentieel, omdat de gegevens die op onze website verschijnen rechtstreeks uit de UiTdatabank komen. Die doorstroming moet perfect zijn en dat willen we naar de toekomst toe zo eenvoudig mogelijk maken. 

Ons cultuurcentrum is geïn¨tegreerd met de bibliotheek onder 1 dienst. Ook daar droom ik ervan dat Tixly en Wise op een of andere manier een koppeling kunnen krijgen, bv. in klantenbestanden, en dat die systemen met elkaar kunnen praten.

Voor de rest hopen wij vooral dat nog veel cultuurcentra zullen instappen in het project. Binnen de regio hebben wij een samenwerkingsverband ‘Bij de buren’, wij zitten regelmatig samen met de cultuurcentra van Brugge, Oostende, Kortrijk, Middelkerke … Stel dat al die partners ook op Tixly overschakelen: dat zal het systeem en de uitwisseling nog sterker maken. 

En dat is ook mijn hoop: dat we bij Zuidwest binnen 5 jaar of misschien 10 jaar allemaal op hetzelfde platform nog beter kunnen samenwerken. Ook omdat ik geloof dat cultuurcentra de dag van vandaag steeds meer met elkaar moeten samenwerken. Voor de eigen werking maar ook voor het publiek zal dit een echte meerwaarde betekenen."
 

Lees meer over Digitaal Podium

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 25/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    Jaaroverzicht: wat betekenden onze diensten voor jouw podiumhuis in 2023?

    De Cultuurconnect-diensten voor podiumhuizen in 2023 in cijfers.
  • 18/03/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: bevraging 2de fase evaluatieonderzoek

    In een tweede fase (nog tot 9 april) bevraagt het onderzoeksbureau iO of het gedeeld ticketingsysteem van Digitaal Podium voldoet aan de behoeften van een bredere doelgroep van podiumhuizen.
  • 16/02/24
    Podiumhuizen
    Digitale basisinfrastructuur

    Digitaal Podium: positieve evaluatie voor pilootproject

    Afgelopen week kreeg het pilootproject Digitaal Podium een positieve evaluatie voor de eerste fase van het onderzoek door het extern bureau iO. Op naar fase 2 van het evaluatieonderzoek!

Gerelateerde diensten

  • Podiumhuizen
    Basisinfrastructuur

    Digitaal Podium

    Piloottraject digitale basisinfrastructuur voor kunst- en cultuurhuizen.