Het vernieuwde IBL

Met interbibliothecair leenverkeer of IBL kan een lener een boek laten overkomen uit een andere bibliotheek. De vernieuwing van IBL is een onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten. In de loop van 2022 krijgt de lener zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen via de publiekscatalogus. 

In 6 webinars kom je alles te weten over het vernieuwde IBL. De webinars komen gespreid online tussen juni en oktober 2021.

  1. Wat verandert er voor je leners?
  2. Collecties op IBL
  3. IBL & Wise: werkproces
  4. Financieel model
  5. IBL-aanvragen door de bibliotheek
  6. Subsidieregeling

IBL & het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten

Een lener heeft een bepaald boek uit jouw collectie nodig en gaat op zoek in de online catalogus. Hoe kan de bib deze lener zo goed mogelijk helpen? 

Is het boek aanwezig, dan kan de lener het meteen digitaal lezen (e-boek) of laten klaarleggen bij de eigen bib. Is het boek uitgeleend, dan kan hij het boek laten overkomen uit een andere bib uit de regio of het er zelf gaan ophalen.

Zit het boek niet in de collectie van de eigen bibliotheek, maar wel in die van een andere, dan kan hij het boek daar afhalen. Hiervoor moet hij zich eerst online inschrijven in de andere bib. Is de lener niet gehaast, dan kan hij een aankoopsuggestie doen bij zijn eigen bib.

Lees meer over het het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten en de verschillende projecten: digitale levering, geef me een seintje, laten klaarleggen, regiodiensten, aankoopsuggestie, online inschrijven en het vernieuwde IBL.

Webinarreeks: het vernieuwde IBL

In 6 webinars ontdek je alles over het vernieuwde IBL, van juni tot oktober 2021. Hieronder vind je de webinars en nuttige links om meer te lezen, om te leren hoe het zal werken voor je bib, om mee te praten met collega's of vragen te stellen over het onderwerp. Krijg je graag een mailtje als er een nieuw webinar online komt?

Blijf op de hoogte

Webinar 1: Wat verandert er voor de leners?

De lener krijgt zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen. Het hele proces voor de aanvraag wordt volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

 

Webinar 2: Collecties op IBL

Wat hoort wel en niet op IBL? De grote lijnen voor een nieuw IBL-reglement zijn uitgezet, maar jouw bibliotheek kan ook eigen keuzes maken en die inrichten in Wise. 

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

Webinar 3: Wise & IBL werkproces

Hoe komen de IBL-aanvragen van leners binnen bij de bibs? Door de integratie van IBL in Wise en de bibliotheekwebsites wordt het digitale werkproces veel eenvoudiger.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

Webinar 4: Financieel model

Om IBL duurzaam mogelijk te maken, werkten we een nieuw financieel model uit voor leveranciers en aanvragers.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

Webinar 5: IBL-aanvragen door de bibliotheek

Het blijft mogelijk voor de biblotheek om een IBL-aanvraag te doen om leners aan de balie te helpen of voor een eigen activiteit.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

Webinar 6: Subsidie-regeling

Hoe worden de IBL-subsidies ingezet in het vernieuwde IBL?

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

Blijf op de hoogte

Ontvang een mail als er een nieuw webinar online komt. Uitschrijven voor deze updates kan op elk moment.