Het vernieuwde IBL

Met interbibliothecair leenverkeer of IBL kan een lener een boek laten overkomen uit een andere bibliotheek. De vernieuwing van IBL is een onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten. In de loop van 2022 krijgt de lener zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen via de publiekscatalogus. 

Vragenlijst: het vernieuwde IBL

Stapt jouw bibliotheek mee in het vernieuwde IBL? Beantwoord een 5-tal praktische vragen vóór 7 februari 2022.  Zo kan het systeem ingericht worden op maat van jouw bibliotheek. In de loop van april gaan we van start met het vernieuwde IBL. 

Let op: Deze vragenlijst werd via e-mail verstuurd naar alle bibliothecarissen en alle bibliotheekmedewerkers die zich inschreven om updates te ontvangen over IBL. Om dubbel werk te voorkomen overleg je best eerst intern wie de vragenlijst invult.

Beantwoord de praktische vragen (10 minuten)

Ontvang een mail als er nieuws is over het vernieuwde IBL

Webinar 1: Wat verandert er voor je leners?

De lener krijgt zélf de mogelijkheid om een IBL-aanvraag te doen. Het hele proces voor de aanvraag wordt volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform 

Webinar 2: Collecties op IBL

Wat hoort wel en niet op IBL? De grote lijnen voor een nieuw IBL-reglement zijn uitgezet, maar jouw bibliotheek kan ook eigen keuzes maken en die inrichten in Wise. 

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform 

Webinar 3: Wise & IBL werkproces

Hoe komen de IBL-aanvragen van leners binnen bij de bibs? Door de integratie van IBL in Wise en de bibliotheekwebsites wordt het digitale werkproces veel eenvoudiger.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform 

Webinar 4: Financieel model

Om IBL duurzaam mogelijk te maken, werkten we een nieuw financieel model uit voor leveranciers en aanvragers.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform 

Webinar 5: IBL-aanvragen door de bibliotheek

Het blijft mogelijk voor de biblotheek om een IBL-aanvraag te doen om leners aan de balie te helpen of voor een eigen activiteit.

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform 

Webinar 6: Subsidie-regeling

Hoe worden de IBL-subsidies ingezet in het vernieuwde IBL?

🔎 Lees het artikel
💬 Praat mee op het coöperatieplatform
⚙️ Ontdek hoe het werkt op het leerplatform

 

Blijf op de hoogte

Ontvang een mail als er nieuws is over het vernieuwde IBL. Uitschrijven voor deze updates kan op elk moment.

IBL & het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten

In het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten verfijnen we de online strategie om leners snel en efficiënt te kunnen bedienen. Is een lener op zoek naar een materiaal, dan wordt hij eerst gewezen op andere mogelijkheden om te vinden wat hij zoekt.

Dit verloopt niet via de lokale bibliotheekwebsite, maar via de Vlaamse catalogus bibliotheek.be. Daar ziet de lener de beschikbaarheid in alle Vlaamse bibliotheken, de mogelijkheden en kostprijs voor IBL. Die mogelijkheden zijn voor de lener én voor de bibliotheek sneller en goedkoper dan IBL. Het vernieuwde IBL is in die online strategie een "laatste redmiddel".  

VIDEO: Vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten in het kort (1'32")