Duurzaam digitaal

Bibliotheken
Podiumhuizen

Pulse Transitienetwerk, Cultuurconnect en Sociaal Fonds Podiumkunsten slaan de handen in elkaar voor het project ‘Duurzaam digitaal’. De ecologische en sociale impact van de digitalisering is voor veel cultuurhuizen nog onbekend. We organiseren verschillende activiteiten die jou helpen om jouw organisatie duurzaam digitaal te maken. 

We starten met vier werksessies om de bestaande kennis te bundelen. We nodigen telkens een expert uit die een korte introductie geeft op het thema en de uitdagingen scherp zet. Vervolgens wissel je succesverhalen en knelpunten uit met de andere deelnemers in kleine groepjes. Je kan je inschrijven voor een of meerdere sessies, afhankelijk van jouw interesses. 

1. Duurzaam digitaal integreren in jouw organisatie: visie en impactplan - 16 april 2024

In deze sessie krijg je een inspirerend kader om een visie te ontwikkelen rond digitale duurzaamheid, je maakt onder meer kennis met het begrip Twin Transition waarbij de duurzame en digitale transitie elkaar versterken. Daarnaast leer je om met een impactplan keuzes te maken en jouw concrete acties rond digitale duurzaamheid aan je algemene duurzaamheidsstrategie te koppelen.

2. Praktische handvatten voor een duurzame digitale organisatie - 2 mei 2024

Digitale data, online verkeer en online samenwerken hebben een ecologische impact. Ook het gebruik van hardware, software of het opslaan van archieven en het ontwikkelen van een digitaal aanbod belasten onze planeet. Toch kan de culturele sector niet achterblijven in de digitale samenleving. In deze sessie krijg je praktische tips om duurzaam te werken met digitale middelen. 

Experts

Else Laura Rademaker (DEN) werkt al meer dan 20 jaar bij DEN kennisinstituut cultuur & digitale transformatie in Den Haag. Als kennisbeheerder richt ze zich op kennisdeling over onderzoeken, trends en actuele ontwikkelingen in de culturele sector. Else Laura is gespecialiseerd in het thema ecologische duurzaamheid binnen de digitale transformatie van cultuur. Digitaal is niet meer weg te denken uit onze samenleving - dus ook niet uit de cultuursector - en heeft ook impact op het milieu. Juist daarom is het belangrijk dat culturele organisaties bewuste, duurzame keuzes maken in hun digitale strategie. De duurzame en digitale transformatie zijn twee veranderprocessen die met elkaar samenhangen; een ‘twin transition’.

Sara Michielsen (ISIT-BE - Belgian Institute for Sustainable IT), is coördinator voor communicatie en administratie bij ISIT, een denk- en doetank met als doel om Belgische bedrijven, organisatie en individuen te helpen bij hun digitale transitie en tegelijkertijd de ecologische en sociale voetafdruk van hun IT-diensten en -gebruik te verkleinen.

Tom De Pauw (ICT coördinator bij VIERNULVIER, Gent) vertelt over hun acties en plannen rond digitale duurzaamheid. Welke acties neemt VIERNULVIER? En zijn dit wel de juiste? Welke streefdoelstellingen hebben ze? En waarom? VIERNULVIER is nog volop op zoek in dit proces en deelt graag haar ervaringen en bedenkingen met cultuurprofessionals in deze sessie.

3. Je online communicatie duurzaam maken - 28 mei 2024

De opbouw van jouw website, het versturen van nieuwsbrieven, contentontwikkeling en andere online communicatie kunnen in meer of mindere mate vervuilend zijn. Tijdens deze sessie leer je hoe je met een aantal eenvoudige ingrepen je ecologische voetafdruk kan verkleinen. In deze sessie behandelen we ook de ethische aspecten bij het gebruik van de grote BigTech communicatieplatformen (Instagram, Facebook, Youtube,...). 

4. Sociale impact van digitaal - iedereen mee - 19 september 2024

Heeft jouw publiek of personeel moeite met sommige aspecten van digitalisering? Tegen welke problemen loopt jouw organisatie aan? En hoe kan je digitale middelen inzetten om zoveel mogelijk mensen te bereiken? In deze sessie komen de basisprincipes van inclusie aan bod.

Experts: worden later aangekondigd.

 

Schrijf je in voor 1 of meerdere sessies

Goesting in meer?

Hou onze communicatiekanalen goed in de gaten, je kan je later nog inschrijven voor een praktijksafari, een webinar en een workshop!

Deel dit event:

Praktische info

Datum en tijd

Keuze uit 4 sessies, telkens van 9u30 tot 12u30 (met aansluitend broodjeslunch):

  • Dinsdag 16 april 
  • Donderdag 2 mei 
  • Dinsdag 28 mei
  • Vrijdag 19 september
Prijs

Gratis

Locatie

De sessie van 2 mei vindt plaats in het Graaf de Ferrarisgebouw. Koning Albert II-laan 20, 1000 Brussel (Ruimte: 00.G.20). Zo geraak je er.

De andere sessies zullen ook plaatsvinden in Brussel en worden later meegedeeld.