Het vernieuwde IBL: Wat verandert er voor je leners?

bib
3
18/06/21
Deel dit artikel:

Met interbibliothecair leenverkeer of IBL helpen bibliotheken elkaars leners verder door een boek te laten reizen van de ene bibliotheek naar de andere. Het hele proces voor de aanvraag wordt in de loop van 2022 volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus. Verneem er alles over in dit eerste van 6 webinars over het vernieuwde IBL:

IBL in de publiekscatalogus

De mogelijkheid tot interbibliothecair leenverkeer is op dit moment niet breed bekend bij leners. Wie het kent, weet ook niet altijd hoe ze zo’n aanvraag te plaatsen. Daarom wordt het hele proces tot de klik op de IBL-knop volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus. 

IBL als laatste redmiddel

IBL is een duur en arbeidsintensief proces voor de bibliotheeksector. Voor een optimale kosten-baten-verhouding wordt het vernieuwde IBL (link) in de online strategie als een “laatste redmiddel” ingezet. Is een lener op zoek naar een materiaal, dan wordt hij eerst gewezen op andere mogelijkheden om te vinden wat hij zoekt. Die mogelijkheden zijn voor de lener én voor de bibliotheek sneller en goedkoper dan IBL.

IBL en vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten

Op vraag van de overheid wordt niet alleen IBL vernieuwd, maar verfijnen we ook de hele digitale strategie om leners vlot en snel te kunnen bedienen. Het vernieuwde IBL is een onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten (link). In 6 webinars ontdek je alles over het vernieuwde IBL. De webinars komen gespreid online tussen juni en oktober 2021. Zo ben je helemaal klaar voor het proefjaar in 2022.

Blijf op de hoogte