Cijfers & aandachtspunten na 2 weken nieuw IBL

bib
3
04/05/22
Deel dit artikel:
Een blauwe bak met boeken en 2 handen die er boeken in leggen.

Sinds 20 april kunnen leners zelf een IBL-aanvraag plaatsen met hun Mijn Bibliotheek-profiel op bibliotheek.be. Uit de eerste cijfers blijkt dat leners goed de weg vinden naar deze dienst. Lees hieronder 2 belangrijke aandachtspunten zodat ook voor je bib het hele IBL-proces vlot verloopt.

IBL voor leners

Sinds de uitrol van het vernieuwde IBL kunnen leners een aanvraag plaatsen via bibliotheek.be (Mijn Bibliotheek) of aan de balie. In totaal werden op 2 weken tijd al 2.213 aanvragen gedaan door gebruikers. Daarvan zijn 1.088 aanvragen onderweg of afgehandeld.

2 IBL-aandachtspunten voor je bibliotheek

1. De leverende bib hoeft een IBL-exemplaar niet uit te lenen aan de ophaalbib

Levert jouw bibliotheek een IBL-exemplaar aan een andere bibliotheek? Dan hoef je als leverende bib het exemplaar niet uit te lenen aan de ophaalbibliotheek. De ophaalbibliotheek leent het vervolgens uit aan de lener die de aanvraag deed. De lener kan dit exemplaar op zijn beurt verlengen via Mijn Bibliotheek, op voorwaarde dat het ondertussen niet gereserveerd is in de leverende bibliotheek.

Lees op het leerplatform hoe een leverende bib een IBL-aanvraag aanvaardt

2. Maak van een automatische IBL steeds een vestigings- of netwerkreservering

Let op als je reserveert via de Wise client. Wise plaatst specifieke reserveringen automatisch als ‘intern IBL’, omdat er geen beschikbare exemplaren zijn: 

  • exemplaren die uitgeleend zijn aan een administratieve pas (F)
  • vermiste exemplaren (M)
  • exemplaren in nota (N) 
  • bestelde exemplaren waarop je geen reserveringen toelaat (I)

Wees hiervoor alert en maak van zo'n automatische IBL steeds een vestigings- of netwerkreservering. 

Lees op het leerplatform hoe je van een automatische IBL een vestigings- of netwerkreservering maakt
 

Op de planning: gebruikersonderzoek

Vanaf de zomer van 2022 loopt er een onderzoek naar het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid van de online klantreis in bibliotheek.be. Wat loopt goed en wat kan beter voor de gebruiker en de bib tijdens het volledige traject van de lokale publiekscatalogus naar bibliotheek.be en Mijn Bibliotheek?