Klanten vlot (her)inschrijven aan de balie of online

bib
31/01/22
Deel dit artikel:
Meisje geeft haar identiteitskaart af om zich in te schrijven in de bib aan de balie.

Vanaf de zomer 2022 zorgen 2 aanpassingen in Wise voor nog meer efficiëntiewinst aan de balie. Met de herziene informatie op het leerplatform kan je jouw (her)inschrijfproces nu al evalueren en bijsturen. Binnenkort kunnen klanten niet alleen aan de balie terecht om zich in te schrijven, maar kunnen ze zich ook online (her)inschrijven. Het pilootproject hierrond loopt binnenkort af en dan wordt deze dienstverlening gelanceerd voor alle bibliotheken.

Klanten (her)inschrijven aan de balie

In 2021 bekeek de werkgroep Bibliotheeksysteem tijdens enkele workshops wat beter kan aan het proces om klanten (opnieuw) in te schrijven aan de balie. Uit praktijkverhalen bleek al snel dat dit proces overal een beetje anders is. Daardoor kan je geen eenvoudige oplossing bouwen in Wise die werkt voor alle bibliotheken. Wel vind je nu een nieuwe “flowchart” op het leerplatform. Hiermee kan je je eigen inschrijfproces bijsturen en efficiënter laten verlopen. 

Uiteraard zijn er ook nog verbeteringen mogelijk in Wise. De werkgroep Bibliotheeksysteem nam het (her)inschrijfproces grondig onder de loep en formuleerde 2 grote wijzigingsverzoeken. Hierdoor zal je vanaf de zomer met heel wat minder klikken klanten kunnen inschrijven. Daarnaast zullen de gegevens van de eID beter “onthouden” worden over de verschillende schermen heen. Deze verbeteringen worden komende zomer doorgevoerd (Wise versie 7.0.2).

Lener schrijft zich in aan de balie van de bibliotheek.

Online (her)inschrijven

In een hedendaagse dienstverlening verwachten klanten dat ze zich niet alleen aan de balie, maar ook online kunnen (her)inschrijven in de bib. Binnen de 2 maanden moet een klant dan langskomen aan de balie van de bib om de inschrijving te bevestigen en definitief te maken. 

Voor nieuwe leden wordt het daardoor makkelijker: niet-leners die in hun zoektocht naar een boek terechtkomen in de publiekscatalogus, kunnen het boek meteen reserveren. Wil je graag een artikel lezen in het krantenarchief van Gopress, maar biedt je bibliotheek dit niet aan, dan kan je je online inschrijven om toegang te krijgen. Kortom: een belangrijke drempel wordt hiermee weggenomen, zodat nieuw én bestaand publiek online vlotjes vindt wat ze zoekt bij de bib.

Leentje Hermans (pilootbibliotheek Hasselt): “Klanten in het algemeen en in het bijzonder een jonger publiek vinden op deze manier snel de weg naar materialen die ze willen reserveren. Dit kan ook van toepassing zijn bij de vernieuwde aanpak van IBL. Het is een logische, verdere uitbouw van de online diensten van Mijn Bibliotheek. Het verlaagt de drempel om lid te worden van de bibliotheek. ”
 

Een logische verdere uitbouw van de online diensten van Mijn Bibliotheek.
Leentje Hermans (Hasselt)

Tim Lerno (pilootbibliotheek Londerzeel): “Online herinschrijven zonder blokkade kan voor een grote vermindering van de werklast aan de infobalie zorgen. Voor de klant is het een snelle en laagdrempelige manier om lid te blijven van de bib: een uitstekende manier om aan klantenbinding te doen.” 
 

Een uitstekende manier om aan klantenbinding te doen.
Tim Lerno (Londerzeel)

De voorbije maanden testten 7 pilootbibliotheken ‘Online inschrijven’. Vanaf eind februari kan jouw bibliotheek intekenen om deze dienstverlening aan te bieden. Op het leerplatform vind je dan alle nodige informatie. 

Online inschrijven & het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten

Het project ‘Online inschrijven’ is een onderdeel van het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten. Het is een basisvoorwaarde om de collectie op een gebruiksvriendelijke en hedendaagse manier tot bij het publiek te brengen via de bibliotheekwebsite, rekening houdend met de veranderende verwachtingen van het publiek. 

Lees meer over het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten