Het leven van een IBL-aanvraag

4
05/08/22
Deel dit artikel:

Met interbibliothecair leenverkeer of IBL kan een lener een boek laten overkomen uit een andere bibliotheek. Maar hoe verloopt het hele proces precies? Hieronder volg je het leven van een IBL-aanvraag, van a tot z. Handige tips voor tijdens het proces worden voorafgegaan door een lampje 💡.

1. De IBL-aanvraag plaatsen

De GEBRUIKER via de bibliotheekwebsite

De gebruiker plaatst een aanvraag via het Mijn Bibliotheek-profiel. De aanvraag opvolgen kan via een track & trace-principe.

Een BIBLIOTHEEKMEDEWERKER in Wise

De bibliotheekmedewerker zoekt de titel op in de Wise-catalogus, klikt op het belletje en vervolledigt de reservatie.

💡 Ga na of dit geen recent werk of een geblokkeerd rmt is.
💡 Zet de vervaldatum op +8 dagen.

2. IBL-aanvraag = “Actief”

De titel verschijnt nu op de kastlijst van de andere bibliotheken.

3. De IBL-aanvraag wordt bevestigd

De LEVERENDE BIBLIOTHEEK opent de kastlijst.

Dat doe je via Reserveringen > Overzichten > Kastlijst.

💡 Wijzig niets aan de parameters.

De LEVERENDE BIBLIOTHEEK maakt het rapport.

IBL-reserveringen herken je aan de I in de kolom “Soort”. In de kolom “Naar vestiging” staat de ophaalbibliotheek. Haal de exemplaren uit het rek en neem ze in. De transportbon met de nodige adresgegevens wordt geprint. 

💡 Exemplaren zonder landelijke barcode (beginnend met 3000) moet je eerst omlabelen.
💡 Werk je met RFID? Vergeet bij het toekennen van een nieuwe barcode niet om de RFID-tag te converteren.

4. Status = “Transport”

Het exemplaar gaat op de post. De gebruiker krijgt een bevestigingsmail: “Jouw aangevraagde materiaal is onderweg.”

5. De ophaalbibliotheek ontvangt het IBL-exemplaar

De OPHAALBIBLIOTHEEK neemt het exemplaar in.

De reserveerbon wordt geprint en het exemplaar kan naar de reserveringsplank.

De GEBRUIKER wordt verwittigd.

Via mail of per post krijgt de lener die de aanvraag plaatste een bericht dat de reservering klaar staat om op te halen.

6. Status = “Uitgeleend”

De GEBRUIKER haalt het IBL-exemplaar op.

De gebruiker ontleent het gevraagde exemplaar aan de balie of de zelfuitleen volgens de uitleenvoorwaarden van de ophaalbibliotheek. Verlengen kan, tenzij een lid van de leverende bibliotheek het item reserveerde.

7. De gebruiker brengt het IBL-exemplaar terug

Het IBL-exemplaar wordt door de ophaalbibliotheek opnieuw ingenomen aan de balie of het wordt uitgesorteerd door de zelfuitleen. De transportbon met de nodige adresgegevens wordt geprint.

💡 Werd het exemplaar uitgesorteerd aan de zelfuitleen? Neem het exemplaar dan nogmaals in aan de balie!

8. Status = “Transport”

De OPHAALBIBLIOTHEEK doet het IBL-exemplaar op de post.

9. Status = “Binnen”

De LEVERENDE BIBLIOTHEEK ontvangt het IBL-exemplaar en neemt het in.

'Het leven van een IBL-aanvraag' komt uit de IBL-wegwijzer, een kort boekje met tips en nuttige info over IBL. De deelnemers van ‘Het vernieuwde IBL in de praktijk’ (14 en 16 juni) ontvingen deze wegwijzer. De digitale versie van de wegwijzer en een verslag van de infonamiddag vind je op het leerplatform. In het najaar van 2022 kan je opnieuw inschrijven voor een sessie over het vernieuwde IBL.

IBL is een dienstverlening die vanuit het netwerk van openbare bibliotheken wordt voorzien voor alle bibliotheekgebruikers in Vlaanderen en Brussel. Het vernieuwde IBL werd gelanceerd in 2022 (proefjaar) en is een onderdeel van het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten.