Communiceren als een pro met de nieuwe Wise berichteneditor

bib
15/03/21
Deel dit artikel:

Met de nieuwe berichteneditor kan je vanaf nu de berichten aanpassen die Wise voor jouw bibliotheek verstuurt. Bepaal zelf hoe je je publiek aanspreekt en creëer nog meer een eigen identiteit die herkenbaar is voor het publiek. En onder het motto 'goed begonnen is half gewonnen': lees hieronder 5 tips over hoe je je publiek aanspreekt en een voorbeeldmail.

Met de nieuwe berichteneditor kan je zelf ingrijpen in de standaardcommunicatie die via Wise verloopt: herinneringen, reserveringsmeldingen, inleverattenderingen, mails rond het lidmaatschap en nota’s. Dat is handig, want zo pas je moeiteloos de stijl, of tone of voice, aan aan die van jouw bib en verwijs je in 1 adem naar je (digitaal) aanbod, zoals Mijn Leestipper, Gopress, Fundels of e-boeken.

Of promoot online betalen in e-mails over openstaande kosten, rechtstreeks via de link [gemeente].bibliotheek.be/mijn-bibliotheek/te-betalen. Of wijs leners op komende activiteiten die interessant kunnen zijn voor hen. Kortom, de mogelijkheden zijn legio. Een kolfje naar de hand van menige communicatiemedewerker.

Zo werkt de berichteneditor

5 tips om te schrijven voor je publiek

1. Klantgericht
Ken je publiek en jouw eigen sterktes. Wat zoekt de lener, wat heb je te bieden? Wat is het voordeel voor de lener? Speel daarop in met je communicatie. Werk hiervoor eventueel met persona’s. Formuleer je boodschap vanuit het perspectief van de lener. Activeer de lezer van je tekst met een duidelijke ‘call to action’. Ook die formuleer je vanuit het perspectief van de lener en je zet hem aan tot actie. De klemtoon ligt op het voordeel voor de lener. Voorbeelden: ‘Krijg maandelijks nieuwe boekentips op maat’ of ‘Leen een e-boek in 1 muisklik’.

2. Persoonlijk:
Persoonlijke communicatie verhoogt de betrokkenheid. Dat wil niet zeggen dat je naar elke lener een aparte mail moet sturen, maar spreek je lener aan in je teksten. Gebruik hiervoor enkelvoud: 'Welke boeken staan op jouw leeslijstje voor de zomer? Mijn Leestipper helpt je kiezen'. Zorg dat de lezer in je teksten meer voorkomt dan je organisatie. Meer ‘jij’ dan ‘wij’ dus: zet de lezer centraal en spreek hem aan.

3. Helder
Zorg dat je tekst niet te veel inspanning vraagt om te lezen. Schrijf korte zinnen. Wees eerder duidelijk dan formeel en gebruik meer actieve dan passieve zinnen. ‘Verleng je lidmaatschap met een bezoekje aan de bib’ spreekt meer aan dan ‘Gelieve zich tot de balie te wenden voor een verlenging van uw lidmaatschap’. Zet de essentie van je boodschap bovenaan. Werk in teksten met bullets en tussentitels om de structuur aan te duiden en de leesbaarheid te verhogen. Gebruik eenvoudige taal en vermijd vakjargon. Dat wil niet zeggen dat lezer in slaap moet vallen tijdens het lezen. Zorg voor voldoende variatie en ritme. Beeldspraak is niet uit den boze, maar doseren is de boodschap.

4. Consequent
Spreek in al je communicatie in dezelfde stijl, of tone of voice. Je varieert natuurlijk afhankelijk van de doelgroep die je wil aanspreken, maar zorg dat de algemene tone of voice wordt doorgetrokken. Dit is eigenlijk een soort “verbale huisstijl” die een aanvulling vormt op je grafische huisstijl en je algemene identiteit.

5. Authentiek
Spreek zoals je bent als bib en wees eerlijk. De stijl van je communicatie, of tone of voice, ligt in lijn met je eigen missie en visie. Mensen appreciëren dit en doorzien het snel als je je hipper of anders voordoet dan je bent

In de praktijk: voorbeeldmail

Zo kan een automatische mail er bijvoorbeeld uitzien waarin je het einde van een gratis jeugdabonnement (18+) aankondigt.

Beste [naam],

Binnenkort word je 18 jaar. Proficiat! Lid zijn van de bib is handig voor iedereen die verder gaat studeren, moet solliciteren, zich smijt in eerste werkervaring of zich engageert voor een jaar vrijwilligerswerk. Jouw gratis jeugdabonnement loopt af vanaf de maand dat je 18 wordt, maar je verlengt je lidmaatschap eenvoudig met een bezoekje aan de bib. Aan de balie krijg je ook een kleine attentie voor je 18de verjaardag. 

Mis ook na je 18de verjaardag niets van de handige diensten van de bib.

  • Ontvang elke maand boekentips op maat, met de gratis leestipdienst Mijn Leestipper. Even registreren en klaar (link). 
  • Duik in een groot aanbod digitale kranten en tijdschriften in Gopress (link), en dat zonder betaalmuur ;) Ideaal voor wie wel eens research moet doen! 
  • Of kies uit meer dan 7.700 e-boeken (link) die je leest waar je maar wil, op je eigen toestel. 
  • Reserveer en verleng al je boeken eenvoudig online met je Mijn Bibliotheek-profiel. Al geregistreerd (link)?

Blijf je graag gebruik maken van onze diensten, kom dan vóór het einde van deze maand even langs de balie om je lidmaatschap te vernieuwen. Mail of bel gerust als je vragen hebt: (gegevens).

Hopelijk tot binnenkort,
Het bibliotheekteam

Meer informatie over hoe het werkt en andere voorbeeldmails vind je op het leerplatform.