Vereenvoudigd werkproces voor interbibliothecair leenverkeer in Wise
Voor de bibliotheken komt er veel kijken bij de opvolging rond interbibliothecair leenverkeer (IBL), omdat het in een aparte software moet gebeuren: Impala. Door de integratie van IBL in Wise en de bibliotheekwebsites zal het digitale werkproces een pak eenvoudiger worden. In dit derde van 6 webinars over het vernieuwde IBL verneem je hoe een IBL-aanvraag binnenkomt in jouw bibliotheek vanaf het proefjaar in 2022:
Doordat alles binnen 1 systeem verloopt, loopt het afhandelen van een IBL-aanvraag vlotter en efficiënter dan voorheen. Dat bespaart heel wat tijd en kliks, zowel voor de bib waar de aanvraag gebeurt als voor de bib die de aanvraag honoreert.
IBL voor de bibliotheek van wie de lener een aanvraag doet
Deze bibliotheek zal de meeste aanvragen niet meer zien passeren. Een deel van de aanvragen zal nog aan de balie gebeurden, maar steeds meer leners zullen een aanvraag plaatsen via de bibliotheekwebsite. Zie webinar 1 ‘Wat verandert er voor de lener?’ Je bibliotheek kan het aantal IBL-aanvragen sturen door de kost die je ervoor aanrekent.
IBL voor de bibliotheek die de aanvraag honoreert
In Wise wordt een aanvraag wordt meteen breed uitgezet naar bibliotheken die een exemplaar in bezit en op dat moment binnen hebben. Via een systeem van ‘kastlijsten’ kan je op elk moment een overzicht opvragen van de openstaande reservaties van aanwezige werken. De eerste bib die op basis van haar kastlijst een exemplaar uit de kast haalt en uitleent, is degene die de aanvraag honoreert. De aanvraag verdwijnt dan uit het netwerk.
IBL en het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten
Op vraag van de overheid wordt niet alleen IBL vernieuwd, maar verfijnen we ook de hele digitale strategie om leners vlot en snel te kunnen bedienen. Het vernieuwde IBL is een onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten.