Talkpoeder

Bibliotheken
Podiumhuizen
Beleven & inspireren

Wat zou de ideale online lezing, debat of literaire voorstelling zijn? Hoe zit het met interesse en betaalbaarheid bij het publiek? Hoe kan een online lezing iets extra bieden dat een fysieke lezing in een zaal veel minder of niet kan? Cultuurconnect onderzoekt samen met bibliotheken en podiumhuizen de mogelijkheden rond online lezingen en talks. Talkpoeder biedt stof tot nadenken.

Talkpoeder: zes experimenten

In 2024-2025 zetten we een reeks van 6 online evenementen op onder de noemer "Talkpoeder". Op 24 maart gaven we de aftrap van deze reeks lezingen met onze eerste online talk door psychiater Dirk De Wachter, live vanuit het Parktheater in Eindhoven.

Samen met de pas opgerichte werkgroep Talkpoeder, met medewerkers van bibliotheken en podiumhuizen, geven we deze experimenten vorm. We werken een programma uit met verschillende sprekers en uiteenlopende onderwerpen, we denken na over de prijszetting voor elk van de lezingen, we kiezen online formats en we zetten de 6 evenementen op om online talks concreet uit te testen.

Het gaat om hybride evenementen, dus om lezingen die tegelijk plaatsvinden in een fysieke ruimte van de bib of het podiumhuis én die online naar een thuispubliek worden gestreamd. Cultuurconnect staat in voor de technische realisatie van het online evenement, de online advertentiecampagne en de coördinatie van de communicatie die de deelnemende bibs en podiumhuizen voeren voor de online talks.

In april 2025 bundelen we de antwoorden op onze onderzoeksvragen in een rapport.

Terugblik online talk met Dirk De Wachter

Zin om mee te doen?

Heb je zin om deel te nemen aan Talkpoeder en aan onze werkgroep en zo van nabij de experimenten te volgen? Organiseert jouw huis lezingen, talks of literaire voorstellingen en heb je interesse om ze ook online aan te bieden? Geef een seintje aan kristof.vandenbranden@cultuurconnect.be

Waarom dit project?

Dit project ontstond tijdens ons onderzoek naar digitaal (artistiek) aanbod voor een online publiek: Art@Home. Zo viel onder meer op dat buitenlandse podiumhuizen met een goed uitgebouwd digitaal aanbod vaak van start gingen met het streamen van statische voorstellingen, zoals lezingen, debatten en literaire voorstellingen. Een aanbod dat vrij makkelijk in beeld te brengen is. En dit met een publiek dat tijdens de coronapandemie gewend geraakte aan online lezingen en webinars. Dit aanbod is dus vrij eenvoudig te creëren en het publiek is ermee vertrouwd. Maar bestaat er post corona ook duidelijke vraag naar?

Vervolgens deden we bijkomend onderzoek naar het bereik van webinars door andere organisatoren. Via advertenties op sociale media promootten we twee webinars over kunstgeschiedenis van de vzw Amarant en één webinar over slaapproblemen door een slaaptherapeute. Dit leverde niet zo veel verkochte tickets op: voor de webinars van Amarant werden telkens 30 tot 40 tickets verkocht en slechts 1 ticket voor de webinar over slaapproblemen.

We vermoedden dat de kunsthistorische onderwerpen mogelijk iets te 'niche' waren en daardoor te weinig interesse opwekten. Bovendien gingen we ervan uit dat de bekendheid van de organisator een belangrijke rol speelt in de verkoop. Hoe bekender, hoe meer vertrouwen deze partij inboezemt bij het publiek. Dit zien we onder meer bij de online lezingen van de Colruyt Group Academy, waarvan telkens enkele honderden tickets verkocht worden, met uitschieters tot 900 betalende deelnemers die live kijken. Lifestyle-onderwerpen die gebracht worden door populaire personen (bekende Vlamingen) lijken goed te scoren bij het publiek.

Onderzoeksvragen

Er bleven dus nog heel wat vragen over voor verder onderzoek:

  • Hoeveel interesse heeft het publiek voor niet-lifestyle thema’s, zoals politiek, geschiedenis, filosofie en maatschappelijke thema’s?
  • Wat is de ideale prijs voor een online lezing?
  • Kunnen we interactieve digitale formats ontwikkelen voor de online lezingen en ze tot echte online evenementen maken? Kunnen we van de online lezingen dus meer maken dan een live TV-uitzending en toegevoegde waarde creëren door bijvoorbeeld interactieve mogelijkheden toe te voegen?
  • Hoe kunnen we met een groep bibliotheken en podiumhuizen doeltreffende communicatie opzetten via de gebruikelijke communicatiekanalen (nieuwsbrieven, social media posts, offline communicatie)? Of is een online advertentiecampagne over heel Vlaanderen doeltreffender?
  • Hoe verhouden de sprekers zich tot online lezingen? Zijn er sprekers die niet willen dat hun lezing online wordt geplaatst, bijvoorbeeld om financiële redenen of omwille van rechtenkwesties? Welke vergoeding kunnen we aan de sprekers geven voor de extra online verkoop van de lezing?

Talkpoeder, stof tot nadenken, is een initiatief van Cultuurconnect in samenwerking met Muntpunt, HaBoBIB, Bib Willebroek, CC Knokke-Heist, De Roma, CC De Ploter, Bib Aalst, CC Casino, CC De Adelberg, Bib Waregem, Bib Stekene, Dijk 92, Bib Leuven en CC De Biekorf. 

Heb je vragen of graag meer informatie?

Cultuurconnect_Kristof Van Den Branden
Kristof Van den Branden
Innovatiemanager