Het voorstel om de mogelijkheden van virtuele podiumvoorstellen af te toetsen werd ruim voor de coronacrisis ingediend door CC Casino (Houthalen-Hechteren) tijdens onze Zomeroproep van 2019. We onderzoeken de kansen van virtuele podiumvoorstellingen voor cultuurcentra in Vlaanderen en Brussel, die ook na de coronamaatregelen een meerwaarde kunnen bieden. Heb je zelf een digitale programmatie of ben je van plan deze op te starten? Laat het dan zeker even weten aan lucy.vereertbrugghen@cultuurconnect.be.
Virtueel Podium
De coronacrisis sluit zowel artiesten, het publiek als de cultuurprofessional op in hun kot, maar creativiteit laat zich niet kisten. Dat zie je aan het aantal online culturele initiatieven: van virtuele museumrondleidingen tot online muziekfestivals en nieuwe vormen van podiumkunst. Wat kunnen cultuurcentra hieruit leren en welke kansen biedt een digitale programmatie in post-coronatijden?


Fase 1: Kennismaking met het thema
Veldonderzoek naar (inter)nationale voorbeelden van digitale cultuurprogrammatie. Bijvoorbeeld het virtuele theater Nite Hotel van het Noord Nederlands Toneel, de digitale werking van de Opera De Munt/La Monnaie, Opera Ballet Vlaanderen en de digitale programmatie van The Scottish Ballet met hun aanbod van dansfilms voor scherm.
Tijdens deze fase onderzoeken we ook buiten de cultuurcentra voorbeelden van theaterstreamingplatformen zoals Theaterflix, Voorstelling Gemist, Privé-podium en Digital Theatre en initiatieven uit de museumsector zoals The National Gallery, het Moma en Museum Tv. Daarnaast verdiepen we ons in (internationale) studies over digitalisering in de cultuursector. Onder andere het jaarlijkse rapport van Nesta over de impact van digitalisering op podiumhuizen in het Verenigd Koninkrijk.

Fase 2: Interviews met experten en een eerste gebruikersonderzoek
Interviews met experten en stakeholders brengen de noden rond digitale programmatie in kaart. We bevragen grote en kleinere cultuurcentra, gevestigde Vlaamse podiumkunstorganisaties en startende kunstenaars en de Vlaamse beleidsorganisaties in de cultuursector.
Naar aanleiding van de coronacrisis creëerde Cultuurconnect podiumaanhuis.be, een tijdelijk platform met captaties van podiumvoorstellingen voor jong en oud. Via dit platform bundelen gezelschappen, kunst- en cultuurhuizen virtueel de krachten om het publiek van cultuurhuizen te ontroeren en ontspannen van thuis uit. Dit platform staat online tot 31 augustus en geeft ons de kans om ervaringen van gezelschappen, cultuurcentra en gebruikers te onderzoeken. Via een grootschalige survey polsen we naar de noden en ervaringen van gebruikers met het platform en hun nood aan digitale cultuurbeleving.

Fase 3: ontwikkelen en aftoetsen van oplossingen
Samen met enkele creatieve geesten uit de cultuursector zorgde een brainstormsessie voor heel wat ideeën. Deze ideeën werden via interviews meteen afgestemd op de noden van eindgebruikers om deze te conceptualiseren.
Dankzij een samenwerking met het Theaterfestival en CC Casino (Houthalen-Hechteren) voeren we 2 tests met livestreams met een focus op diverse interactievormen. In een verder stadium worden deze concepten diepgaander getest en bekijken we ook andere pistes.
Fase 4: Experiment digitaal artistiek aanbod - Culturo
Hoe kan een cultuurcentrum naast z’n traditioneel aanbod van podiumvoorstellingen een nieuw aanbod programmeren met digitaal artistiek? Het gaat hier niet om livestreaming of captaties van de fysieke voorstellingen maar om digitaal artistiek werk specifiek ontwikkeld voor het digitale medium.
We werken toe naar een prototype van een platform waar cultuurhuizen digitaal werk kunnen ontdekken en programmeren. Ze kunnen hun eigen thematische pakketten samenstellen gericht naar hun doelgroep
Voor elk artistiek pakket kiezen ze een prijsmodel en ook een productievorm. Daarna kunnen ze hun digitaal aanbod lanceren en de nodige promotie voeren.
Bij elk experiment komen verschillende onderzoeksthema’s aan bod:
- business model & prijszetting
- productievormen
- kunstvormen, artiesten en type content
- digitale formaten
- doelgroepen, interactie en feedback
- technische uitdagingen
- Maart 2020Fase 1: Kennismaking met het thema
- April-mei 2020Fase 2: interviews met experten en gebruikersonderzoek
- Juni-augustus 2020Fase 3: Ontwikkelen en aftoetsen van oplossingen
- d
- Januari - Augustus 2021Fase 4: Experiment digitaal artistiek aanbod - Culturo
